Forumindex Peugeotforum med Annonser
Till Peugeotklubbens webbplats: www.peugeotklubben.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


XD2 som stannar när den blir varm

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 504 & 505 & 604
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bizzaro



Registreringsdatum: 16 december 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-12-16 18:39:53    Rubrik: XD2 som stannar när den blir varm Svara med citat

Jag har en Landrover Series II med en XD2 monterad. Den var väldigt trögstartad och dålig kompression så vi bytte kolvringar, och slipade ventiler. Vid återmontering byttes dock inte "vevstakslagren", dvs de där aluminiumplåtarna som ligger mellan vevstake och vevaxel. De hamnade inte heller på samma sätt som tidigare.

Nu startar motorn jättefint, även vid kyla. Dock stannar den när den fått upp värmen (efter ca 15 min) och går inte att starta igen. Det rasslar otrevligt innan den stannar och så fort man då släpper gasen stannar den.

Den går då väldigt sakta på startmotorn. Man får vänta tills den blir helt kall igen för att starta.

Tacksam för alla tips! Vill helst inte byta motorn då vi lagt mycket jobb på den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bizzaro



Registreringsdatum: 16 december 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-12-20 00:50:03    Rubrik: Hjälp någon? Svara med citat

Ingen som har tips om varför motorn stannar när den blir varm?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mange



Registreringsdatum: 22 mars 2009
Inlägg: 79
Ort: Sthlm 14

InläggPostat: 2017-12-22 10:59:54    Rubrik: Svara med citat

Är det nya kolvringar som monterats i ett begagnat lopp eller foder kan det tänkas att någon/ några knäckts. Var det exakt
samma diameter på ringarna eller monterades första överdimensionen för att kompensera slitage? Var det kännbara vändkanter i loppen? Rasslet tyder på något slags mekaniskt haveri.

Stötstänger, vipparmar, tryckbrickor( babbitslager), ventiler, spridarnålar, kolvar med bultar och ringar samt diverse andra komponenter slits in på den plats de suttit. Man kan naturligtvis slipa in nya ventiler och skava in nya vevstakslager, men om det är så långt gånget är nästan alltid ventilsäten och vevaxeltappar också i behov av åtgärd. ( Ovala vevtappar/ vevaxlar brukar först ge lite knack och med ålder vandrande, blurriga vibrationer.


Ett generellt gratistips är att väga kolvar och vevstakar innan återmontering och smärgla bort material så att samtliga enheter väger lika.

Jag och övriga måste få lite mer information för att kunna göra annat än gissa.
_________________
504 diesel sedan i den mkt unika natt- /mattblå metallic färgen

Skoda 120 Coupe.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mange



Registreringsdatum: 22 mars 2009
Inlägg: 79
Ort: Sthlm 14

InläggPostat: 2017-12-22 21:56:05    Rubrik: Svara med citat

Det kan naturligtvis också vara så enkelt att motorn gått långt, dvs över 40 kmil och därmed töjt kamkedjan så att hela registersidan med kamaxel
( ventiler) OCH insprutningspump sladdar betänkligt. Du har fått en högtänd motor som gärna startar med pedalen i botten men också utvecklar så mycket värme att motorn blir otät i kompressionsslagen. Då brukar det också flyga glödspån av sotet ur ljuddämparen när man kör. Syns jättebra i mörker.

Kass kylning ger loppig smörjning med mekaniskt rassel som följd. En överhettad motor smörjer och tätar generellt uruselt.

Har hittills aldrig varit ute för detta på XD90/ XD2/ S men det är en vanlig ålderskrämpa på många andra gamla dieslar.

Berätta gärna mer, det är garanterat många fler än jag som vill veta!
_________________
504 diesel sedan i den mkt unika natt- /mattblå metallic färgen

Skoda 120 Coupe.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bizzaro



Registreringsdatum: 16 december 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2018-01-02 23:43:42    Rubrik: Svara med citat

Det som hände var att motorn som vanligt gick igång som om ingenting, den gick dock lite ojämnt (misstände ibland). Några minuter senare med motorn igång gick den som vanligt. Efter det körde jag kanske 3-4 minuter och (mer eller mindre) plötsligt började motorn "rassla", jag frikopplade då för att lyssna på motorn utan belastning. Så fort jag släppte gasen så dog motorn. Jag stannade vid sidan av vägen och tänkte att jag skulle låta motorn stå och kallna för att försöka starta den en timme senare. När jag kom tillbaka för att försöka så orkade inte startmotorn dra runt motorn tillräckligt snabbt för att starta. Just i detta fall var det ganska kallt vilket ju självklart gör att blir desto svårare att starta, men det har ju som sagt inte varit några problem tidigare att starta den kall. Men att det kallt tyder tyder mer att det inte har kylningen att göra, men det är inger fel på kylaren vad jag kan förstå, fläkten går och motorn känns inte för varm. Jag har haft problemet tidigare (dock inte lika illa) och då räckte det att vänta tills motorn kallnat för att sedan starta den som vanligt igen och köra hem. Innan jag fick problemet med att den stannade varm hade jag bara problemet att den inte startade varm, detta trodde jag skulle försvinna om man bara körde. Men en dag dog motorn när den var varm sedan dess har jag haft problemet.

När motorn "renoverades" togs kolvar ut och kolvringarna byttes. Ringarna hade en några millimeter för stor diameter, så vi tog en fil och filade på kortänden på kolvringen tills de inte längre hade en större diameter än kolven. Toppen plockades isär och ventiler slipades in. Vevstakslagren (bleck) kom inte tillbaka på samma plats, det var det jag trodde var anledningen till att den innan inte gick att starta varm. Vi kollade på kamkedjan när vi var igång men det var inget fel vad vi kunde se på den. Vi kollade även lopp, men hittade inga ojämnheter.

Motorn blir alltså inte varmare än vanligt (vet inte exakt temp eftersom att mätaren är kass, men det är så att man hålla handen på toppen), utan när den kommer upp runt arbetstemp så dör den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 504 & 505 & 604 Alla tider är GMT + 3 timmar
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.