Forumindex Peugeotforum med Annonser
Till Peugeotklubbens webbplats: www.peugeotklubben.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kärvande huvudbromscylinder??? Bromsservo?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 504 & 505 & 604
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Kalle T



Registreringsdatum: 08 april 2009
Inlägg: 26
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-05-09 16:29:07    Rubrik: Kärvande huvudbromscylinder??? Bromsservo? Svara med citat

Hej,

Har fått ett problem med bromsen på 504:an när det är varmt ute. Vid ca >20° utetemp så vill gärna bromspedalen stanna kvar så att bromsen ligger på eller ljusen förblir tända. Uppträder som mest när jag bromsar försiktigt. Trampar jag bestämt och hårt så går pedalen oftast tillbaka helt utan problem. När jag trampar sakta känns det som om det är ojämnt motstånd på vägen ned. När det är kallare temp så åker pedalen upp själv mycket lättare och jag behöver inte lyfta upp den med foten titt som tätt. Bromsarna tar ju i övrigt bra och ligger inte på när pedalen är i grundläge.

Jag har bytt bromsolja men det har inte gjort nån skillnad. Jag har märkt detta under flera år men det har blivit värre och värre och nu känns det som om att det krävs en åtgärd och det skumma är ju att det blir så framträdande när det blir varmt ute. Vad kan vara problemet? Nåt fel i servot? Trasig returfjäder? Knas med packningarna?
_________________
Mvh
Kalle
------
Bilpark:
Peugeot 404 D 1966(i familjen sen ny)
Peugeot 504 GLD 1977 (köpt 1987)
Willys CJ5 1956(i familjen sen ny)
VW Golf GLS 1981 (köpt 1998)
SAAB 9000i 1988B(fått 2013)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kalle T



Registreringsdatum: 08 april 2009
Inlägg: 26
Ort: Östersund

InläggPostat: 2016-05-15 23:01:17    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Tror jag hittat problemet. Där stången från bromspedalen går ut till bromsservot finns en gummibälg och inne i den bälgen verkar det finnas nåt skumgummi. Verkar vara så enkelt att stången gnider emot skumgummit och nu har det blivit för stor friktion där(tydligen temperaturberoende då) så det är där problemet verkar sitta. Jag hade på bromscylinderfett på stången och sen har jag kört en del och det var avsevärd skillnad. Då fastnade inte pedalen nere. Ska ge en omgång till med fett då det verkar ha blivit lite trögre igen. Kanske behöver sugas in och mättas.
_________________
Mvh
Kalle
------
Bilpark:
Peugeot 404 D 1966(i familjen sen ny)
Peugeot 504 GLD 1977 (köpt 1987)
Willys CJ5 1956(i familjen sen ny)
VW Golf GLS 1981 (köpt 1998)
SAAB 9000i 1988B(fått 2013)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jannepeugeot



Registreringsdatum: 18 mars 2009
Inlägg: 643
Ort: Vartofta

InläggPostat: 2016-05-17 10:03:47    Rubrik: Svara med citat

Det sitter plastbussning som sväller där .Dela servot och slipa ur den så den blir lagom stor igen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kalle T



Registreringsdatum: 08 april 2009
Inlägg: 26
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-05-14 16:25:16    Rubrik: Svara med citat

Jannepeugeot skrev:
Det sitter plastbussning som sväller där .Dela servot och slipa ur den så den blir lagom stor igen.


Trodde att problemet var ur världen efter mitt smörjande men i år fastnar pedalen igen. Motorn avslagen måste den lyftas för"hand". Med motor igång kan den ta sig upp själv om man gör häftiga pedaltryck. Försiktiga tryck gör att den fastnar. Hade inte sett nåt svar från det jag skrev frågan till min egen uppdate så jag trodde inte någon hade något tips. När jag nu kollade igen såg jag till min stora glädje detta svaret:-) - Tack för det:-)!

Har några följdfrågor:
Det är alltså INNE i servoburken denna bussning sitter och inte i huvudcylindern? Jag behöver inte loss med bromsrören för att fixa det här?
En annan fråga i samma härad: Hur vet man vilken huvudbromscylinder man har utan att plocka isär först - finns ju Ate, Bendix, Lockheed att välja bland....kanske fler också. Diametern ska väl vara 20,6 mm iaf.
_________________
Mvh
Kalle
------
Bilpark:
Peugeot 404 D 1966(i familjen sen ny)
Peugeot 504 GLD 1977 (köpt 1987)
Willys CJ5 1956(i familjen sen ny)
VW Golf GLS 1981 (köpt 1998)
SAAB 9000i 1988B(fått 2013)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 504 & 505 & 604 Alla tider är GMT + 3 timmar
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.4 sekunder att ladda.