Forumindex Peugeotforum med Annonser
Till Peugeotklubbens webbplats: www.peugeotklubben.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mini Cooper med 1,6HDI, svårstartad när den är kall.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Äldre modeller & övriga modeller
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
joens



Registreringsdatum: 08 juni 2018
Inlägg: 5
Ort: Vittsjö

InläggPostat: 2018-06-08 08:31:14    Rubrik: Mini Cooper med 1,6HDI, svårstartad när den är kall. Svara med citat

Tjena.

Vänder mig till er då de på Mini Cooper inte är sådana som skitar ner sig i onödan och därmed saknar denna kunskapen. Undantag finns men ja, det är inte många som gör det själva. Motorn i fråga är en 1.6HDI så om någon kan den så är det ju ni. Hoppas detta är ok.

Då det var dags för att byta olja och lite sånt på bilen så fixade jag delar och tog mig tid till detta....

Tänkte försöka förklara det så detaljerat som möjligt:

Skruvade loss slangar till luftfilter och tog ut luftfilterboxen, in med ett nytt och monterade tillbaka det. Tillsammans med slangarna.
Filterbehållaren var lite trasig undertill så fixade lite innan så den inte skulle glappa så mycket.
Delade luftslangen vid LMM och de tre små skruvarna.

Tog loss oljepluggen.
Tog loss slangen in till turbon och vevhusvärmaren, behållaren till glykolen och tog ut oljefiltret.
Lät det rinna klart och satte dit plugg och nytt filter.
Fyllde på med olja.

När jag sedan skulle starta bilen så startar den fint på första försöket för att sedan dö efter ca 1-3s.
Nästa försök så är den väldigt svår att starta och man får köra på startmotorn lääänge, runt 20-30s skulle jag säga innan den hostar igång.
Inga larm som plingar, men har inte läst av dem ännu. Ska göra detta snart.

Noterade även att kylfläkten gick imorse när jag körde till jobbet(samma sak att starta den imorse) Det är inget den brukar göra utan den brukar vara avstängd när man stänger bilen. Körde 1.5mil relativt lugnt.

När man sedan startar den på jobbet efter man kört dit och den är varm så startar den hur lätt och bra som helst.

Jag tycker detta är ytterst underligt.

Ska tillägga att jag inte är en direkt mästare på oljebrännare då detta är min första diesel.

Hjälp och tips hade uppskattats.

Väl mött.
Jöns
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joens



Registreringsdatum: 08 juni 2018
Inlägg: 5
Ort: Vittsjö

InläggPostat: 2018-06-11 07:35:21    Rubrik: Svara med citat

Ska väl lägga till lite vad jag har hittat hittils.

Trots att jag inte varit på och petar på bränslesidan så verkar det vara den det hänger på.
När jag handpumpar in bränsle så fungerar det som det ska med starten, den startar relativt snabbt och enkelt då.

Det är en slang som går vid sidan av luftfilterboxen som inte har varit i dess hållare, denna slangen har därför en skada då den har legat emot och nött under "jag vet inte hur många mil".
Denna slang pressade jag in i dess hållare, misstänker att jag då gjorde det sista som behövdes för att få hål i den så den tjuvar luft på något sätt.

Oklart vad det är för en slang, om det inte är returen eller vad det är, men det är ingen slang med högt tryck verkar det som. Den verkar inte heller pressa ut bränsle där heller så det är ju lite underligt så sett.

Det är även som så att pumpen går väldigt mycket och klarar inte att bygga upp tryck som den ska. Det gjorde att jag började misstänka bränslesidan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jannepeugeot



Registreringsdatum: 18 mars 2009
Inlägg: 643
Ort: Vartofta

InläggPostat: 2018-06-26 07:37:51    Rubrik: Svara med citat

Om du har bränslefiltret av plast så sitter det en bränslevärmare på sidan som kan suga tjuvluft i elkontakten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
joens



Registreringsdatum: 08 juni 2018
Inlägg: 5
Ort: Vittsjö

InläggPostat: 2018-06-26 07:45:01    Rubrik: Svara med citat

Jannepeugeot skrev:
Om du har bränslefiltret av plast så sitter det en bränslevärmare på sidan som kan suga tjuvluft i elkontakten.


Ska kolla det, sitter där nere på baksidan med då?
Ska dra isär det nu under semestern och se vad som händer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jannepeugeot



Registreringsdatum: 18 mars 2009
Inlägg: 643
Ort: Vartofta

InläggPostat: 2018-06-26 11:39:54    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker du ska byta bränslevärmare.kostar inte så mycket
googla på 190434
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
joens



Registreringsdatum: 08 juni 2018
Inlägg: 5
Ort: Vittsjö

InläggPostat: 2018-06-26 12:18:16    Rubrik: Svara med citat

Jannepeugeot skrev:
Jag tycker du ska byta bränslevärmare.kostar inte så mycket
googla på 190434


Tusen tack för det numret. Nu vet jag både hur den ser ut och var den kan tänkas sitta.
Ska kolla på det i helgen.

Ska byta bromsoken först, men sen är det dags att ta tag i de andra problemen.

Det har faktiskt fungerat bra de senaste veckorna. Fick handpumpa första gången på länge idag. Men då stod jag några timmar i en brant uppförsbacke och fick motorstopp när jag skulle därifrån.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jannepeugeot



Registreringsdatum: 18 mars 2009
Inlägg: 643
Ort: Vartofta

InläggPostat: 2018-06-26 16:39:33    Rubrik: Svara med citat

Hos Miniåterförsäljaren heter den 13327804960
men där är den säkert dyrare
(exlusivare kakel där)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
joens



Registreringsdatum: 08 juni 2018
Inlägg: 5
Ort: Vittsjö

InläggPostat: 2018-07-04 10:36:28    Rubrik: Svara med citat

Slangen som jag pratade om är problemet.
När man pumpar upp tryck och sedan böjer lite på den så kommer det pysande därifrån, med andra ord så suger den luft.

Detta i sin tur gör väl att det blir som att få soppatorsk varje gång.

Tejpat den nu med vulktejp så att det fungerar tills jag köper en ny slang. Får se när detta blir, fungerar gör det iaf!

Ibland är det enklare än man tror. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Äldre modeller & övriga modeller Alla tider är GMT + 3 timmar
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.